Choď na obsah Choď na menu
 


Far Cry 5

12. 6. 2018

o série Far Cry sme tu v uplynulých rokoch mali už niekoľko dielov a všetky boli svojím spôsobom úspešné a populárne. Ubisoft nasľuboval, že ďalšie pokračovanie už nebude také monotónne a pribudne more vylepšení. Podarilo sa mu teda svoj sľub dodržať?

Ako v predchádzajúcich sériách Far Cry, aj tentoraz sa stretávame s hlavnou postavou, ktorá sa ocitne na podivných miestach úplne odrezaných od zvyšku sveta. Jej úlohou je bez pomoci, vyzbrojená len vlastnými schopnosťami, čeliť šialeným tyranom, no aj okolitej divočine. Far Cry 5 prvýkrát prenáša sériu do prostredia Ameriky, konkrétne Montany, kde vyčíňa kult zvestujúci koniec sveta. Tento kult, pod vedením „Otca” a jeho troch súrodencov, pácha neľudské činy, robí si čo chce a nie je nik, kto by sa mu postavil. Má pod palcom v podstate každého – políciu, bežných ľudí i úrady a je vyzbrojený snáď všetkým, čo by ste potrebovali k menšiemu prevratu či vojne. Hra začína udalosťou, v ktorej vy, ako nováčik v pozícii zástupcu šerifa, idete spolu s malou jednotkou zatknúť vodcu celej sekty, no nakoniec to, samozrejme, neprebehne podľa vašich predstáv.

Ubisoft opäť ukázal, že je majstrom v budovaní nádherných a premyslených svetov. Hneď od prvej chvíle je pri pohľade na okolitú krajinu jasná jej izolovanosť od moderných miest a chaotického života vo svete, navyše, celé územie je ohraničené horami. Ide skutočne o viac než ideálne podmienky pre domov psychopatického kultu a jeho obyvateľov. Každá lokalita má pre vás pripravený osobitný príbeh, vo všetkých z nich trpeli ľudia rôzne druhy vyčíňania kultu. Každý roh Hope County je naozaj unikátny a budete sa tešiť, aby ste mohli nakuknúť za ten ďalší. Skvelo navrhnutý svet ale nie je to jediné, v čom sa Ubisoft a Far Cry blysol. Nepochybne k tomu patria aj bizarne dobre navrhnutí záporní hrdinovia, ktorí ani tentoraz neťahajú za kratší koniec. „Otec” a jeho traja kapitáni, z ktorých každý kontroluje svoju oblasť, sú veľmi odlišní, no o to viac jedineční. Pokojný a takmer rozumne hovoriaci otec sa vás bude snažiť logicky presvedčiť o svojej verzii konci sveta a o fakte, že pridanie sa na jeho stranu je jediná rozumná voľba, zatiaľ čo Faith a jej droga Bliss sa vás budú snažiť dostať do raja prostredníctvom pútnickej cesty vykúpenia, ktorú Bliss ponúka. Každý z nich je hrdinom svojho vlastného príbehu a má svoju vlastnú minulosť i dôvody svojho konania.

Toto všetko by ale, samozrejme, nebolo možné bez prevedenia do zábavných a zmysluplných questov. Far Cry 5 snáď prvý raz opúšťa systém monotónnych „fetch” misií a dokonca v hre už ani nebudete každú chvíľu liezť po vežiach, z čoho si hra hneď v prvých úvodných misiách dokonca i sama robí srandu. Stále síce budete dobíjať a oslobodzovať základne, no tie sú v tomto prípade aspoň omnoho zaujímavejšie, každá je úplne iná a dokonca ponúkajú vďaka mini útržkom a príbehom okolia aj bližší pohľad do sveta Hope County. Samotné misie sú, pravdepodobne, tie najlepšie, aké ste vo Far Cry mali šancu zažiť. A to ani nehovorím o hlavných príbehových misiách, ktoré sú naozaj na vysokej úrovni, dokonca aj každá bočná misia nesie vo svojom scenári vlastný príbeh, nejakú zaujímavosť a často dokonca i šialenú zábavu či úplnú haluz. Questy sa budú líšiť od ozajstných, vážnych príbehov ľudí a ich utrpenia, no iné zabavia iróniou či bezduchou zábavou. Niektoré misie sú dokonca natoľko unikátne, že si v nich zahráte ako hlavný hrdina filmu Far Cry Blood Dragon (DLC-čko k Far Cry 3), kde si tvorcovia robia žarty z DLC k predošlému dielu série a jeho kontroverznosti. Inokedy zas budete pomáhať miestnemu kuchárovi zorganizovať obľúbený lokálny festival, ktorý sa volá Testicle Festival a má dočinenia s istými orgánmi (predstavu o ňom si zrejme spravíte aj sami). Počas hrania sa tak bude striedať napínavá tematika hlavného deja a utrpenia ľudí v údolí, no keď si hru budete chcieť trochu odľahčiť, zabehnete si k niektorému z podivných obyvateľov a zábava sa môže začať.

 

Obrázok s názvom 31037-3.jpg
 
Obrázok s názvom 31037-4.jpg
 
Obrázok s názvom 31037-5.jpg
 

 

Nie všetko je úplne také ideálne, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Zatiaľ čo všetko vyššie spomenuté je naozaj pravda, Ubisoft dokázal aj niečo, čo dokáže skutočne iba on. Z nepochopiteľných príčin z hry odobral mechaniky, ktoré hráči milovali, boli zábavné a hlavne na nich boli hráči zvyknutí. Proste sme ich mali naozaj radi. Pamätáte sa na lovenie tých najrôznejších druhov zvierat, dravcov a iných obyvateľov divočiny so snahou vylepšiť svoju výbavu, vyrobiť nový batoh, puzdro na zbraň a mnohé iné časti vašej postavy? Na toto všetko môžete tentoraz rovno zabudnúť. V hre, samozrejme, stále nájdete mnohé rôznorodé zvieratá, no v podstate sa úplne vytráca zmysel ich lovenia, keďže už viac na nič nie sú potrebné. Ubisoft z hry kompletne odstránil celý systém vyrábania a lovenia zveri za účelom získavania materiálov pre vaše potreby. Jediný dôvod pre lovenie sú už len peniaze za kožu zvierat, čo vlastne nie je poriadny dôvod, keďže celkovo je peňazí pomerne dosť (z misií a iných zdrojov). Vo Far Cry 5 si teraz už všetko jednoducho kúpite za peniaze a nič iné k tomu nepotrebujete. Jediné, čo si nekúpite, sú napríklad vylepšenia pre nosenie viacerých zbraní, pre ktoré ste si pred tým museli vyrobiť lepšie popruhy, no tentoraz si ich jednoducho odomknete pomocou perk systému, ktorý je niečo ako ako skill tree. Perky – body získavate počas misií a za tie si kedykoľvek odomknete taký perk, aký chcete. Ako „bonus” Ubisoft maximálne okresal celkovú rôznorodosť a výber zbraní na smiešnu úroveň. Vybrať si môžete v princípe z dvoch zbraní každej kategórie, z čoho sú niektoré úplne nepoužiteľné a hrá sa s nimi veľmi zle, takže nakoniec aj tak ostanete pri jednej. Spojte si to s už aj tak obmedzeným systémom perkov, absenciou lovenia i vyrábania a ostane vám nie veľmi zábavný RPG systém okresaný na úroveň rôznorodosti hier spred desiatich rokov. Čo viedlo štúdio k tomuto rozhodnutiu, je pre mňa osobne nepochopiteľné, keďže všetky predošlé diely mali v tomto ohľade v porovnaní s FC5 vysoko navrch. Niečo, čo ma počas trvania takmer celej hry rovnako iritovalo, je istým spôsobom pozmenený stealth systém. Aj napriek tomu, že som sa spočiatku pokúšal čistiť campy a základne potichu, postupne som pochopil, že to vôbec nemá zmysel a vlastne to tak ani nie je zábava. Nech sa snažíte ako chcete, z nejakého dôvodu vás nepriatelia vždy odhalia, no to vás nemusíte trápiť, keďže hra vás zásobuje výbušninami a ťažkým arzenálom omnoho viac ako čímkoľvek iným. Neviem, či to bol úmysel, ale nepriatelia vždy začujú alebo zbadajú zabitia, ktoré by vôbec nemali a následne idú okamžite všetci po vás. Kým som sa snažil hrať tichým štýlom, vytáčalo ma to do nepríčetnosti. Len čo sa ale podvolíte a vystrieľate kompletne celú základňu, zatiaľ čo v okolí všetko vybuchuje a je v plameňoch, pochopíte, ako sa FC5 má hrať.

 

V podstate sú tieto dve veci asi to jediné, čo sa FC5 dá vytknúť. Neprítomnosť kraftovacieho systému v spojení s malou rôznorodosťou výbavy vás pomerne obmedzujú, no aspoň to vynahradzuje skvelo navrhnutý svet a questy, ktoré vás zabavia na pekných pár hodín. Samozrejme ale nesmieme zabudnúť ani na online Co-op, ktorý FC5 ponúka v takom štýle, ako nikdy predtým. Vývojári očividne počúvli svoju komunitu a Co-op mód je tentoraz hrateľný v celej hre – ide o kampaň, bočné misie a aj všetky aktivity v rámci celého sveta FC5 so všetkým, čo k tomu patrí. Mód tak nie je ničím obmedzovaný a hru môžete prejsť od začiatku do konca s niektorým z vašich priateľov. Jediným pomerne nepríjemným mínusom je, že hra sa reálne ukladá iba pre hráča, ktorý hru vytvoril. Druhý hráč si síce ponechá všetky peniaze, zbrane i výbavu, ktorú získal, no reálne sa vo svojom lokálnom svete nikam neposunie a vráti sa presne do bodu, v ktorom začínal. Je to ďalšie, nie veľmi logické rozhodnutie, ktoré určite odradí nejedného hráča, ktorý sa tešil, že si prejde celú hru so svojím parťákom.

 

Obrázok s názvom 31037-6.jpg
 
Obrázok s názvom 31037-7.jpg
 
Obrázok s názvom 31037-8.jpg
 

 

Čo sa týka samotného technického prevedenia, hre nie je veľmi čo vytknúť. Beží výborne, vyzerá ešte lepšie a žiadne technické problémy som počas hrania nezaznamenal. Dokonca aj online mód fungoval absolútne bez problémov, lagov či iných nepríjemností, ktoré zvyknú podobný štýl hier sprevádzať. Celú hru navyše sprevádza výborný soundtrack, ktorý ešte viac dopĺňa výbornú atmosféru hry a jej zasadenie do kultom ovládnutej krajiny.

NAŠE HODNOTENIE

    

Far Cry 5 neuchvátil, ale ani neublížil, je to proste starý dobrý FC s niekoľkými zmenami a inováciami – niektorými lepšími, inými horšími. Zredukovanie rôznorodosti arzenálu trochu uberá na zábave a tiché hranie tiež nie je to pravé orechové, no všetko vynahradzujú výborne navrhnuté misie, príbeh, postavy a v neposlednom rade aj skvelý svet a mnohé jeho nástrahy i atrakcie. Navyše, hru dopĺňa Co-op mód, ktorý vás tentoraz nijako neobmedzuje a môžete vďaka nemu odohrať s kamošmi kompletne celú kampaň, no, bohužiaľ, okrem získanej výbavy a schopností sa vašim „hosťom“ nič iné neuloží. Po technickej stránke ide zatiaľ snáď o najlepší diel a konečne sa nemusíte báť mora bugov, framedropov a iných problémov, ktoré sužovali hráčov v predošlých dieloch.

 

Náhľad fotografií zo zložky Far Cry 5

 

 


Posledné fotografie



Archív

Kalendár
<< júl / 2022 >>


Štatistiky

Online: 1
Celkom: 17927
Mesiac: 321
Deň: 19